19 نوامبر 2023- مطالعه ی اخیر منتشر شده در مجله آمریکایی زنان و زایمانMFM ، تأثیر پروبیوتیک های خوراکی را بر کنترل قند خون بیماران مبتلا به دیابت بارداری (GDM) روشن کرده است.

دکتر Enav Yefet و همکارانش از بخش زنان و زایمان مرکز پزشکی تزافون، به بررسی اثر مخلوطی از سویه های پروبیوتیک بر پارامترهای گلایسمی مادر، به ویژه نتایج بارداری و مقادیر قند خون قبل از و بعد از غذا در زنان مبتلا به دیابت بارداری در یک کارآزمایی چند مرکزی، تصادفی، دوسوکور، کنترل شده با دارونما، پرداختند.

آنها دریافتند که محصول پروبیوتیک خوراکی آزمایش شده در این مطالعه، بر کنترل قند خون زنان مبتلا بهGDM تأثیری ندارد. آنها گزارش دادند که در مقایسه با دارونما، پروبیوتیک ها کنترل قند خون را بهبود نمی بخشند و نیاز به دارو درمانی برای کنترل قند خون را پس از دو هفته درمان و در طول مطالعه کاهش نمی دهند.

محققان خاطرنشان کردند که دیابت بارداری باید به اندازه کافی درمان شود تا از عوارض مربوط به هایپرگلایسمی مادر جلوگیری شود. مطالعات پیشین، اثرات مفید مکمل های پروبیوتیک را بر بهبود قند خون ناشتا در زنان مبتلا به GDM نشان داده بودند. با این حال، محدودیت عمده مطالعات قبلی این بود که مقادیر قند خون قبل از غذا و به ویژه پس از غذا را که پیش بینی کننده های مهم پیامدهای بارداری هستند، مورد مطالعه قرار ندادند.

این تحقیق یک کارآزمایی تصادفی، دوسوکور و کنترل شده با دارونما و چند مرکزی بود که در آن زنانی که به تازگی مبتلا بهGDM تشخیص داده شده بودند، شرکت داشتند. آنها به طور تصادفی در یک گروه تحقیقاتی با دریافت دو کپسول در روز از فرمولاسیون خوراکی پروبیوتیک حاوی بیفیدوباکتریوم بیفیدوم، بیفیدوباکتریوم لاکتیس، لاکتوباسیلوس(L) اسیدوفیلوس، L. rhamnosus، L. paracasei، و استرپتوکوکوس ترموفیلوس (بیش از 6 × 109 در هر کپسول) قرار گرفتند. گروه کنترل، دو کپسول دارونما در روز تا زمان زایمان، دریافت کردند.

نمودارهای روزانه ی قند خون برای ارزیابی کنترل قند خون استفاده شد. در صورت کنترل ضعیف قند خون پس از دو هفته، دارو درمانی شروع شد. پیامدهای اولیه به عنوان نرخ زنانی که به دارو برای کنترل قند خون و نمودار میانگین گلوکز روزانه پس از دو هفته درمان با محصولات مورد مطالعه نیاز داشتند، تعیین شد. 41 و 44 زن به ترتیب در گروه های درمانی و دارونما مورد بررسی قرار گرفتند.

این مطالعه به یافته های زیر منجر شد:

· در دو هفته ی اول، میانگین قند خون روزانه در گروه پروبیوتیک و دارونما به ترتیب 7.9±99.7 و 9.3±98.0 میلی گرم در دسی لیتر بود.

· نرخ زنانی که به دلیل کنترل ضعیف گلایسمی پس از دو هفته درمان در گروه پروبیوتیک و دارونما به دارو درمانی نیاز داشتند، به ترتیب 59% و 41% بود.

· میانگین سطح گلوکز قبل از غذا و بعد از غذا در طول دوره مطالعه بین گروه ها مشابه بود.

· هیچ تفاوتی در پیامدهای مادری و نوزادی از جمله وزن هنگام تولد و مشخصات عوارض جانبی بین گروه ها وجود نداشت.

محققان نتیجه گیری کردند که محصولات خوراکی پروبیوتیک آزمایش شده در این مطالعه، هیچ تاثیری بر کنترل قند خون زنان مبتلا به دیابت بارداری ندارد.

منبع:

https://medicaldialogues.in/obstetrics-gynaecology/news/do-probiotics-improve-glycemic-control-in-women-with-gestational-diabetes-study-sheds-light-120290